Onjuist persbericht over reanimatie ingetrokken door ANP

Op 15 oktober is er buiten het medeweten van de onderzoekster Jocelyn Berdowski om, uit haar naam vanuit het ANP een persbericht verstuurd, waarin wordt geadviseerd te wachten met reanimeren na een AED schok. Dit is geen conclusie uit haar proefschrift; een journalist heeft dit op eigen houtje geschreven. Het ANP heeft het bericht ingetrokken (het staat ook niet meer op nu.nl; de meeste sites hebben het bericht verwijderd). Ondertussen is een ander bericht over haar proefschrift (met haar goedkeuring) uitgestuurd waar dit advies gelukkig niet meer in staat.

Het meest recente persbericht vanuit het AED-blog van gisteren betreft ook het juiste persbericht, maar op vele websites is het foute persbericht nog te lezen.

Advies en vraag van de onderzoekster is dan ook om waar mogelijk het onjuiste persbericht te verwijderen om te voorkomen dat mensen dit advies gaan opvolgen!

You May Also Like

Shares